Jak na finance
18. 09. 2017

Zdravá firma ano či ne? Během pár minut to můžete zjistit!

Nedávno jsem četl skvělý článek na stránkách Monty Rich o tom, jak nakopnout stagnující firmu. Článek je sám o sobě velmi zajímavý a nemám mu co vytknout. Nicméně na konci jsem měl neodbytný pocit, že něco nebylo řečeno. Myslím si, že je nejvyšší čas to napravit.


V okamžiku, kdy máte stagnující firmu, nebo máte pocit, že máte stagnující firmu, tak je jasné, že čísla jsou tím jediným vodítkem k tomu, abyste věděli, jestli vyhledat pomoc nebo jestli situaci zvládnete sami. Dobře, ale jak ta čísla číst. Jak zjistit, že s mojí firmou není něco v pořádku.


Tady se vracíme úplně na začátek k uvažování o podnikání a konkrétně k obrázku, který popisuje break even point, tedy okamžik, od kterého se vyplácí podnikat.


Na jedné ose máte peníze a na druhé ose máte počet zákazníků, počet jednotek toho, co vyrábíte, řekněme obrat. Když se na to podíváte, tak je důležité si uvědomit, že většina podnikání má určité fixní náklady. Náklady, které mám bez ohledu na to, jestli něco dělám nebo nedělám. Například nájem kanceláří nebo peníze, které musím dát za investici do vybavení. Byznys něco stojí bez ohledu na fakt, kolik toho udělám. Potom jsou variabilní náklady. Jejich výše je úměrná tomu, kolik toho udělám. Typicky nákup materiálu pro výrobu. Tím se dostávám k celkovým nákladům, které začínají z principu nikdy výš než na nule. Už na začátku podnikání, jakmile si řeknete začínám podnikat, tak jste vlastně v mínusu. Proti tomu, jak rozjíždíte podnikání, tak vám jdou tržby. To je ta modrá čára. Jde vidět, že se prolamuje až v break even pointu. Když firma funguje, teprve po dosažení break even pointu se dostává do zisku.




V ten okamžik je důležitý druhý obrázek. Když se podíváte na porovnání času a peněz, uvědomíte si, že na začátku vždycky začínáte z mínusu a potom máte tři varianty, jak se může situace vyvíjet. Buďto formou zdravého byznysu, kdy svůj mínus začínáte umazávat a po nějaké době se dostáváte na nulu. Nebo jste na trajektorii stagnujícího podniku. Firma nějakým způsobem žije, ale neroste a fixní náklady se moc neumořují. Nebo nedej bůh na trajektorii ztrátového byznysu, kdy nedokážete vyrábět nebo prodávat tolik, abyste se dostali na break even point. Tím jenom prohlubujete ztrátu a jde o to, jak dlouho to kapitálově vydržíte.




Tyto tři fáze se můžou v průběhu vývoje vaší firmy měnit. Vy byste si měli v každém okamžiku být schopni říct, jak na tom jste. K tomu pomůže pohled na cash flow, jednoduchá analýza toho, jaké máte fixní náklady, variabilní náklady, jaké vůči tomu máte tržby a jaký je váš break even point. V okamžiku, kdy si metriky stanovíte, máte to měřítko, se kterým se má smysl porovnávat, jestli je váš business OK. Musíte být nad oním bodem zlomu, jinak snažení nemá smysl. Tím pádem už víte, že hledat cestu k nápravě a oživení vaší firmy spočívá ve snaze posunout break even point směrem dolů, tím že snížíte náklady nebo začnete vyrábět a prodávat víc.


Tyto dva obrázky vám bohatě stačí na to, abyste si udělali jednoduchou analýzu vlastní firmy během pár minut!


Celý článek, na který reaguji najdete kliknutím sem.