Finanční poradenství
20. 04. 2016

Proč Partners a ne Brokerpooly? 1. díl

Nedávno se mě jeden kolega zeptal, proč jsem se svými zkušenostmi a vzděláním v Partners a ne v nějakém Brokerpoolu, kde bych mohl vydělat více peněz. Upřímně řečeno jsem nad podobnými otázkami přemýšlel bezmála rok. A nejen nad brokerpooly, ale i nad interními sítěmi pojišťoven a podobnými možnostmi fungování na finančním trhu. Popíši, co se mi honilo ten rok hlavou a proč jsem v Partners a ne jinde. Přiblížím Vám rozdíl mezi oběma přístupy a začnu s popisem stavebních kamenů firmy.


Třísky a transplantace srdce

Prvním důvodem je v minulém článku probíraná segmentace klientely a s ní související dělba práce. V brokerpoolech a jiných společnostech to většinou vypadá tak, že všichni můžou dělat všechno a tím pádem tu neexistuje specializace anebo dokonce dělba práce. Představte si například, že Partners je síť lékařských zařízení od ordinací praktických lékařů až po špičkovou nemocnici. Proto umí vyléčit vše (zadřené třísky i transplantaci srdce). Ostatní společnosti v tomto srovnání vypadají jako síť ordinací praktických lékařů. Zadřenou třísku umí vyřešit všichni, ale zkuste transplantovat srdce v ordinaci svého praktického lékaře bez operačního sálu a nástrojů. To je představa sice úsměvná, ale především nebezpečná. Přesto se o to spousta společností snaží a mnoho poradců si myslí, že všemu rozumí, vše umí a vůbec… Že jsou všemocní. Dokud léčí zadřené třísky, tak je to samozřejmě funkční, ale pokud se takový příliš sebevědomý, nicméně odborně slabý člověk pustí do transplantace srdce, pacient to většinou odskáče. Na druhou stranu je samozřejmě nesmysl léčit zadřenou třísku na špičkovém transplantačním pracovišti.


Centrála

V Partners máme úkoly rozdělené a snažíme se vzájemně spolupracovat. Centrála zajišťuje kompletní administrativu, spolupráci s obchodními partnery, hlídá za nás všechny povinnosti vůči České národní bance, zajišťuje propagaci, analytické zázemí a spoustu dalších úkonů. Dalo by se říci, že celé své síti zdravotnických zařízení zajišťuje ty nejlepší podmínky pro práci. V poslední době se například pracuje na nové klientské databázi, kdy jsme spustili samoobsluhu v našem klientském portále. Zavádíme biometrické podpisy dokumentů a spoustu dalších novinek. Opravdu si dnes neumím představit, že bych si to měl všechno zajistit sám ať už po organizační stránce, nebo té finanční. Všechny tyto projekty, které mi dnes šetří čas a energii, totiž musí někdo zorganizovat a zaplatit.


Partners Market

Pobočky Partners Market jsou z našeho pohledu ambulance specialistů – gynekologů, zubařů či psychologů. V našem oboru jsou to specialisté na drobné a potřebné produkty každodenního života od bankovních služeb přes povinné a havarijní pojištění až po cestovní pojištění nebo pojištění majetku. To vyžaduje velmi široké odborné znalosti, které se zaplatí až v okamžiku, kdy taková pobočka řeší podobné záležitosti často. Z tohoto důvodu má většina klientů Partners přidělenou „svoji“ pobočku Partners Market tak, aby dostali špičkovou péči i v těch oblastech, kterým sice rozumí i jejich poradce, ale nemá tu tolik potřebnou praxi a rutinu. Je to opět podobné jako u lékařů. I praktický lékař ví, jak přicházejí na svět děti a v případě potřeby je schopný porod řídit, ale rozhodně Vás na plánovaný porod pošle do porodnice ke gynekologovi – porodníkovi, protože ten přivádí na svět několik dětí denně, zatímco praktický lékař přivede na svět několik dětí za celý svůj život. Můžete tak očekávat, že až si pořídíte nové auto nebo byt, tak Vás finanční poradce pošle na pobočku Partners Market a nechá kolegy udělat jejich práci stejně, jako Vás obvodní lékař občas pošle na vyšetření ke specialistovi.


Poradenská síť

Poradce v síti naší společnosti se dá skutečně přirovnat k praktickému lékaři. Zní to jako klišé, které používá většina finančních poradců při představování své služby. Já s tím souhlasím, protože běžný finanční poradce se staví do role „Já doktor – Všechnovím, Všechnoznám, Všechnozařídím“. Nicméně to přece není pravda. Ani Váš praktický lékař neví všechno a jsou situace, kdy řekne: „Tady už je to mimo moji kompetenci, pošlu Vás k …“. V ten okamžik Vás pošle buď do speciální ambulance – pobočky PartnersMarket, nebo na špičkovou kliniku pro specifické případy jako je VIP kancelář nebo poradce pro firemní klientelu. Hlavní role Vašeho osobního finančního poradce spočívá v tom, že by Vás měl znát a vědět jaké máte dlouhodobé zdravotní problémy, jaký je Váš životní styl a podle toho s Vámi pracovat tak, abyste byli po většinu času zdraví, šťastní, spokojení a plní energie. Krásně to měli vyřešeno ve starověké Číně. Císař platil svému lékaři za to, že byl zdravý. Jakmile onemocněl, lékař přestal dostávat peníze, dokud císaře neuzdravil. Podobně by měl fungovat Váš finanční poradce. Měl by Vás zvát na pravidelné preventivní prohlídky – v našem žargonu servisní schůzky – a měl by s Vámi hledat cesty k Vaší finanční stabilitě, nezávislosti a ke splnění Vašich snů. A když zjistí, že potřebujete něco, co není v jeho schopnostech nebo to nedělá často, tak Vás pošle k někomu jinému. V Partners je to běžné, ale dost pochybuji o tom, že to jiná společnost na trhu takto dělá.


Co bude příště?

Bavili jsme se zatím o základních stavebních kamenech. Věřím, že přirovnání poradců k lékařům je Vám blízké, srozumitelné a v dalším díle poskočíte v porozumění, proč jsem založil VIP kancelář právě pod hlavičkou Partners a neutekl jsem do onoho poolu. Asi je Vám jasné, že se více cítím jako specialista než riskující rutinér, že ano?